Best Küme bünyesinde 2015 sonrası meskun mahal operasyonları sonrasında gündeme gelen AŞKAR, sivillerin yaşadığı bu alanlardaki çatışma ve operasyonlarda ortaya çıkan muhtaçlıklar dikkate alınarak geliştirildi.
Best Küme Genel Müdürü Caner Buğday, AA muhabirine yaptığı açıklamada, en kıymetli özelliklerinden birini alandaki güvenlik güçleriyle daima irtibat halinde olmalarının oluşturduğunu vurgulayarak, bu sayede güvenlik güçlerinin alandaki gereksinimlerini çok yeterli bildiklerini söyledi.
Bu gereksinimlere nazaran eserlerini geliştirdiklerini lisana getiren Buğday, “Dolayısıyla AŞKAR Meskun Mahal Aracı ailemizin tüm gelişiminde bu geri bildirimler temel belirleyici oldu. Geliştirme süreçlerimizin her evresinde saha deneyimi olan uzmanlardan geri bildirimler aldık. Bu bildirimlere nazaran araçlarımızda revizyonlar yaptık. Bu revizyonlar sonucunda 3 tip aracımız ortaya çıktı. AŞKAR – I Pick-up, AŞKAR – I SUV ve AŞKAR – II SUV tipi araçlarımızın tüm tasarım ve prototip süreçleri tamamlanmış oldu.” dedi.
DAR SOKAKLARDA YÜKSEK KORUMA
Yapılan çalışmalarda gelecek 5 yıl boyunca dünyadaki yıllık zırhlı araç muhtaçlığının 30-40 milyar dolar ortası olmasının beklendiğine işaret eden Buğday, Türk savunma endüstrisinin son periyotta elde ettiği çok değerli muvaffakiyetlerin bir kesimi olarak saygın zırhlı araç üreticisi firmaların bu pazarın değerli oyuncuları haline geldiğini belirtti. Bu firmaların bölgenin ve dünyanın en kıymetli projelerinde çok büyük tedarikler gerçekleştirdiğine ve gerçekleştirmeye devam ettiğine değinen Buğday, bu ekosistemin bir kesimi olarak bu durumun kendilerini hem keyifli hem de motive ettiğini kaydetti.
Bununla birlikte firmalarını ve eserlerini farklı kılacak çalışmalarının da bir yandan devam ettiğini anlatan Buğday, geliştirdikleri aracın özelliklerine ait şu bilgileri verdi:
“AŞKAR ailesi, bu çalışmalarımızın sonucu olarak ortaya çıktı. AŞKAR’ın en kıymetli özelliği, sahanın gereksinimlerine karşılık verecek formda tasarlanmış olmasıdır. Bu araçlar, ölçüleri ve hareket kabiliyeti sayesinde dar sokaklarda rahatlıkla hareket edebilir. BR6 ya da BR7 balistik muhafaza düzeyi ve patlayıcılara karşı müdafaa sağlayan tabanı sayesinde tam balistik yeterlilik sunar. Geliştirilmiş fren ve süspansiyon sistemleri ile her koşulda misyon yapabilir. Sahip olduğu görüntüleme, aydınlatma, siren-anons üzere sistemleriyle misyon ifasında değerli rol oynayabilecek durumdadır. Modeline nazaran 120 kilometrenin üzerinde suratlara ve 700 kilometreye yakın menzillere ulaşabilir. 90 santimetre yükseklikteki sudan rahatlıkla geçer, yüzde 30 eğimde ileri ve geri tırmanma, yüzde 40 yan eğim, 40 santimetre dik mahzur tırmanma üzere şartları rahatlıkla sağlar. Run-flat lastikler ile güçlü şartlarda harekete devam eder. Yangın söndürme ve infilak bastırma sistemleriyle ani durumlara karşı tedbirlere sahiptir. Şu anda 5 ve 7 kişilik modellerimiz mevcut olup tasarım değişiklikleriyle bu sayı artırılabilir.
Bunlarla birlikte AŞKAR’ın bir başka değerli özelliği de rastgele bir ülkenin uygulayacağı ihracat kısıtlarından bağımsız olacak halde geliştirilmiş olmasıdır. Aracın tasarımı büsbütün bize ilişkin olup kullanılan yurt dışı kaynaklı kesimlerin tamamı, rastgele bir yerden tedarik edilebilecek ticari otomotiv bileşenlerinden oluşmaktadır. Bu da satış sonrası hizmetlerin devamı ve maliyetleri açısından da çok büyük kıymet arz etmektedir.”
CAYDIRICI ATEŞ GÜCÜYLE FARKLI MİSYONLAR YAPACAK
Caner Buğday, AŞKAR’ın, Sarsılmaz ile iştirakleri olan Best Savunma’nın ürettiği 7,62 mm, 12,7 mm ve bomba atar taşıyan uzaktan komutalı silah sistemleriyle (UKSS) donatılabildiğini, böylece alanda çok değerli bir ateş gücüne de sahip olduğunu söyledi. Buğday, tüm bu özelliklerin yanı sıra araç ve silah sistemlerinin yeniden kendi bünyelerinde uzaktan kumandalı hale getirilebildiğini belirtti.
Buğday, “Bütüncül olarak bakıldığında alandaki deneyimlerden yola çıkarak tasarlanmış ve terzi işi tahlillerle üretilmiş meskun mahal şartlarına tam uyumlu yerli bir araçtan bahsetmiş olduk.” diye konuştu.
Araç ailesine yönelik birinci mukaveleyi 1 yıl kadar evvel AŞKAR II için imzaladıklarını bildiren Buğday, ihracata ait şunları kaydetti:
“Araçlarımız ve UKSS’lerimizin tüm testlerden muvaffakiyetle geçmesiyle birinci AŞKAR ihracatımız yapıldı. Ülke ismi ve tam adeti veremiyorum fakat bizim için dosttan öte bir ülkede 20’den fazla aracımız 2025 ortasına kadar hizmette olacak diyebilirim.
AŞKAR II’nin bu SUV versiyonu, ilgili ülkenin güvenlik güçlerinin isteklerine nazaran tasarlandı. Bu süreçte hem ilgili ülkenin güvenlik güçleri hem de bizim arkadaşlarımız büyük özveriyle süreci yürüttü. Çok sıkıntı etraf şartlarında birden fazla vazifesi ifa edebilecek bir kesin dizayna ulaştık.
Bu dizaynda AŞKAR’ın standart balistik ve muharebe özelliklerinin yanı sıra bir kısmında 6 metrelik mastlar ile yüksek aralıktan gözetleme yapabilecek kendi geliştirdiğimiz gündüz ve gece gözetleme sistemleri, bir kısmında SAR 762 (7,62 mm), SAR 127 (12,7 mm) ve bomba atar üzere silahlara uygun Best Savunma UKSS’leri var. Tam teçhizatlı 6+1 işçi rahatlıkla taşınabilecek. Böylece hudut güvenliği ve meskun mahal misyonlarında muvaffakiyetle hizmet edecek araçlar ortaya çıkmış oldu.”
YENİ DİZAYNLAR YOLDA
Bundan sonraki amaçlarına de değinen Buğday, son devirde tüm dünyada yaşanan deneyimlerin meskun mahal şartlarında başarılı olmadan rastgele bir silahlı uğraşın tam olarak nihayete erdirilemeyeceğini gösterdiğini vurguladı.
Bununla birlikte bilhassa asimetrik savaş şartlarında çok maliyetli, büyük ve ağır araçların karşısında çok düşük maliyetli, çok daha küçük ve hafif araçların başarılı olduğunun gözlemlendiğini lisana getiren Buğday, kent içi güvenlik operasyonlarında da kullanılacak araçların ehemmiyetinin her gün arttığını tabir etti. Buğday, ayrıyeten pandemi sonrasında kritik eserlerdeki yerlilik oranının değerinin ortaya çıktığını, devletlerin bilhassa savunma endüstrisinde ambargolar yüzünden bağımsız eserlerin arayışına gittiklerini söyledi.
Tüm bu nedenlerle AŞKAR ailesine aslında olan ilginin gelecek aylarda hem yurt içinde hem de yurt dışında daha da artacağını öngördüklerine işaret eden Caner Buğday, kelamlarını şöyle tamamladı:
“Temel maksadımız, AŞKAR ailesini yurt içinde ve dışında daha çok kurumun envanterine dahil etmek olacak. Bu maksada yanlışsız giderken Best Grup’un temel düsturu olan ‘sahadaki gereksinimler doğrultusunda geliştirme’ faaliyetlerimize devam edeceğiz. Hem platform hem de yararlı yükler açısından yeni dizaynlar ve yeni üretim prosedürleri üzerine çalışıyoruz. Yurt içinde ve dışındaki üreticileri tarayıp kısıtlamalardan bağımsızlık aslına nazaran hangi yeni kabiliyetleri katabiliriz, araştırıyoruz.
Her eserimiz için olduğu üzere birinci maksadımız, AŞKAR’ı Türk güvenlik güçlerimizin ve Türk Silahlı Kuvvetlerimizin hizmetine sunmak ve verdikleri çabaya katkıda bulunmak. Daha sonra da dost ve müttefik ülkelerde bilhassa ticari SUV’a yakın olan bu ölçülerde, yüksek hareket kabiliyetine sahip, saha şartlarına sağlam ve kullanıcı dostu bir araç arandığında AŞKAR’ın birinci akla gelen araç olmasını hedefliyoruz.”